Welke Fietsuitrusting Te Gebruiken Op Vlakke Wegen? Opgelost!

Als kinderen gebruikten we een fiets met vaste versnellingen. We trapten harder en langzamer om bergop en bergaf te gaan. We lieten ons uiteindelijk gewoon door het terrein meevoeren en we kusten. We vlogen op de flats! We trapten zo snel en hard als onze kleine voetjes maar konden.

Nu we fietsen met versnellingen hebben, is trappen veel gemakkelijker. Nu moeten we beslissen welke uitrusting we moeten gebruiken. Welke uitrusting moeten we gebruiken? Welke fietsuitrusting moet je gebruiken op vlakke wegen?

Als u op een vlakke weg rijdt, kiest u de zwaarste versnelling die u kunt trappen met een comfortabele cadans, of rond de 90 RPM’s voor de hoogst mogelijke snelheid. Als je met anderen rijdt, kan het nodig zijn om een gemakkelijkere versnelling te kiezen die bij hun snelheid past.

In dit artikel zal ik uitgebreid ingaan op alle verschillende factoren die een rol spelen bij deze simpele vraag: welke uitrusting moet je gebruiken op vlakke wegen?

Welke Fietsuitrusting Te Gebruiken Op Een Vlakke Weg?

Het is gemakkelijk te zeggen welke versnelling u moet gebruiken als u op een vlakke weg rijdt. Gebruik gewoon degene die het comfortabel maakt om te trappen.

Als u bijvoorbeeld op een vlakke weg rijdt en het te zwaar aanvoelt om de pedalen te trappen, of als uw cadans te laag is, schakel dan naar een gemakkelijkere versnelling zodat u snel en gemakkelijker kunt trappen.

Als je het gevoel hebt dat je te snel ronddraait of als de fiets niet erg ver beweegt, kan het de moeite waard zijn om naar een hardere versnelling te schakelen. Dit geeft je benen meer weerstand en stelt je in staat om sneller te trappen.

Als je je extra moe voelt, kun je misschien een gemakkelijkere uitrusting kiezen. Als je sneller moet gaan, kun je misschien een iets hardere versnelling kiezen. U kunt experimenteren om de juiste versnelling en verhouding voor u te vinden.

Merk op dat als je spieren wilt opbouwen, je misschien een harde versnelling wilt kiezen die je echt aan het werk zet.

Lage Versnellingen, Middelste Versnellingen, Hoge Versnellingen

Er zijn drie soorten uitrusting; lage versnelling, middelste versnelling en hoge versnelling.

Voor het rijden op vlakke wegen wordt aanbevolen om de middelste versnelling te gebruiken. Het is een gebruikelijke keuze onder motorrijders, omdat het je helpt de druk van je voeten op de pedalen te verminderen.

Moderne elektrische fietsen hebben ingebouwde versnellingen die automatisch veranderen afhankelijk van het terrein en andere omstandigheden.

Vlakke Wegen: Ideale Overbrengingsverhouding

Bij het kiezen van de overbrengingsverhouding moet u rekening houden met beensterkte, persoonlijke voorkeur en hoogte.

Een lage overbrengingsverhouding kan ertoe leiden dat uw benen met een extreem hoge snelheid bewegen als uw terrein heuvelachtig is.

Maar als de verhouding te hoog is, wil je je fiets duwen terwijl je een heuvel op gaat, omdat het te moeilijk zal zijn om te trappen.

Met een cadans van 90 RMP kun je 30 km/u rijden. In het lagere bereik kun je tot 34 km/u gaan.

Als je echter een beginner bent en begint met een vaste versnelling of een enkele versnelling, dan is de overbrengingsverhouding van 2,7-2,8 perfect voor jou.

Na een tijdje gefietst te hebben, kun je later je overbrengingsverhouding laten aanpassen. Hiermee kunt u erachter komen of u een hoge overbrengingsverhouding of een lagere nodig heeft.

Zijn De Overbrengingsverhoudingen Voor Iedereen Hetzelfde?

De overbrengingsverhoudingen zijn voor elke motorrijder anders, omdat ze gebaseerd zijn op hun voorkeuren.

Uw persoonlijke voorkeur bepaalt de overbrengingsverhouding die u kiest.

Voor beginners kun je de hulp inroepen van iemand die meer ervaring heeft bij het kiezen van de juiste verhouding.

Een ding om te onthouden is dat uw overbrengingsverhouding en voorkeur met de tijd en de ontwikkeling van uw spiermassa zullen veranderen.

Wat Je Fiets Nodig Heeft Versnellingen

Uw fiets heeft versnellingen om u te helpen een constante en comfortabele cadans te behouden, ongeacht het terrein.

De meest efficiënte en comfortabele cadans voor de meeste mensen is 90 RPM.

Dit is een persoonlijke voorkeur en sommige fietsers vinden een langzamere of snellere cadans prettiger.

U schakelt naar een lagere versnelling als u bergop rijdt, zodat uw benen kunnen draaien, zelfs als het terrein moeilijker wordt. Hoewel uw snelheid zal afnemen, zal het nog steeds gemakkelijk zijn om bergopwaarts te trappen.

Als je bergafwaarts vliegt, schakel je naar een harde versnelling, zodat je kunt blijven trappen als het gemakkelijk is. Je zult een hogere snelheid ervaren.

Rijden op de flats is echter een ander verhaal. U wilt een mooie, comfortabele cadans behouden. Maar welke uitrusting moet ik gebruiken?

Welke Soorten Versnellingen Heeft Een Fiets?

Een typische racefiets wordt geleverd met een reeks versnellingen.

Uw fiets kan bijvoorbeeld worden aangeduid als een 8, 10 of 11 versnelling. Maar je fiets heeft eigenlijk veel meer versnellingen dan dat!

Bevestigd aan je pedaal vind je 2 of 3 kettingbladen. Dit zijn de versnellingen die de grote veranderingen aanbrengen als je schakelt, en in de Verenigde Staten vind je de schakelaars hiervoor aan de linkerkant van je stuur.

De cassette bevindt zich op het achterwiel. Het bestaat uit 8 tot 11 tandwielen.

De cassette aan de achterkant kan worden gebruikt om uw cadans te verfijnen en te houden waar u maar wilt. De cassette wordt verplaatst met de shifters aan de rechterkant.

Hier kan het een beetje lastig lijken.

Het kleine kettingblad voor is makkelijker en het grote kettingblad voor is harder. De achterkant heeft kleinere tandwielen, die het trappen moeilijker maken, terwijl de grotere tandwielen het gemakkelijker maken.

Dus ter wille van het argument, het gebruik van het kleinste kettingblad vooraan en het grootste tandwiel achteraan geeft je de gemakkelijkste versnelling die je hebt.

Je laat de pedalen sneller en gemakkelijker ronddraaien, maar de fiets beweegt niet zo ver voor elke pedaalslag.

Het grootste kettingblad aan de voorkant en het kleinste tandwiel aan de achterkant zouden echter de moeilijkste versnelling zijn om te trappen. Elke pedaalslag zou je fiets verder duwen.

Voorbeelden Van Fiets Versnellingen

Als u bijvoorbeeld een zeer steile heuvel oprijdt, zijn de pedalen moeilijker om te draaien.

U wilt het kleinste kettingblad vooraan gebruiken en een groter tandwiel achteraan. Hoewel u langzamer zult bewegen, kunt u hierdoor uw pedalen sneller ronddraaien.

Als je bergafwaarts gaat, zit je fiets in het grotere kettingblad aan de voorkant en het kleinere tandwiel aan de achterkant. Het zal te gemakkelijk voor je zijn om te trappen en je zult alleen maar uitrollen.

U kiest hoogstwaarschijnlijk iets in het midden voor de flats. U zult waarschijnlijk het grotere kettingblad vooraan gebruiken en een middelste tandwiel achteraan.

Hierdoor kun je soepel trappen, terwijl je toch een goede snelheid en cadans behoudt.

Specifieke Fietsuitrustingen

De kettingbladen aan de voorkant staan bekend als crankstellen.

Het is vrij standaard voor een racefiets om een 50/34 crankstel te hebben. Het grote kettingblad aan de voorkant heeft dus 50 tanden, terwijl de kleinere er maar 34 heeft.

Onthoud dat het kleinere kettingblad aan de voorkant de gemakkelijkere versnelling is om te trappen.

De cassette achterin heeft verschillende tandwielen. Het kleinste tandwiel kan 11 tanden hebben, terwijl het grootste er 28 heeft. Dit maakt een cassette met 11-28 sporen.

Mijn Canyon Ultimate heeft een 50/34 crankstel en een 11/32 cassette.

Als u uw crankstel en cassettes niet kent, kunt u het aantal tanden op elk tellen.

Hoe Werken Overbrengingsverhoudingen?

Als je op je fiets trapt, laat elke draai van de crank het achterwiel draaien. De overbrengingsverhouding is slechts een mooie manier om uit te leggen hoe vaak het achterwiel draait voor elke omwenteling van de pedalen.

U kunt uw overbrengingsverhouding berekenen door het aantal tanden dat u op uw kettingblad gebruikt te delen door het aantal dat u op uw achtertandwiel gebruikt.

Als u het kettingblad met 34 tanden en het tandwiel met 34 tanden gebruikt, is de verhouding 1,0. Dit betekent dat uw wiel één keer zal draaien voor elke omwenteling van de crank.

Een kleiner getal betekent dat het gemakkelijker is om de pedalen te laten draaien, maar je fiets zal niet zo ver rijden omdat het wiel niet zo vaak ronddraait.

Aan de andere kant betekent een hoger getal dat het moeilijker zal zijn om aan de crank te draaien, maar dat je met elke draai aan de crank verder zult reizen.

Waarom Zijn Overbrengingsverhoudingen Van Belang?

Mijn fixed gear fiets heeft maar één versnelling. Het kettingblad is een 44, terwijl het achtertandwiel een 17 is. Mijn overbrengingsverhouding is 2,44. Het tandwiel achterin is een 17.

Als ik het tandwiel inruilde voor een 20t, zou het trappen gemakkelijker worden. Ik zou 25 km/u gaan, wat een overbrengingsverhouding is van 2,2.

Dus zelfs een iets lagere overbrengingsverhouding maakt een groot verschil. Het zal gemakkelijker zijn om te trappen, maar uiteindelijk zul je veel langzamer rijden.

Op een standaard racefiets hoef je niet één versnelling te gebruiken. Naarmate uw terrein verandert, kunt u de overbrengingsverhouding aanpassen.

Op de heuvels wil je je kleinere kettingblad gebruiken met een groter tandwiel, dus misschien gebruik je een 34 voor en een 32 achter, wat je een verhouding geeft van 1,06.

Je wiel draait 1,06 keer voor elke omwenteling van je pedalen. Het is gemakkelijk bergopwaarts te trappen, maar het duurt even voordat u uw bestemming bereikt.

Als je bergafwaarts gaat, wil je het grote kettingblad vooraan gebruiken en een kleiner tandwiel achteraan, misschien een 50/11.

Dit geeft je een overbrengingsverhouding van 4,55, wat veel moeilijker is. Je hebt meer weerstand bij het omdraaien van de cranks, maar je fiets zal verder rijden.

Welke overbrengingsverhouding moet worden gebruikt als u op vlakke wegen rijdt? Een overbrengingsverhouding van 2,5-3,5 is ideaal.

Combineer je 50t kettingblad en een 18t tandwiel om een 2 te krijgen.

78. Dus als je cadans rond de 90 RPM’s ligt, zal deze versnelling je op ongeveer 31 km/u brengen.

Flats: Beste Uitrusting Om Te Versnellen

Om snel te gaan heb je het grote kettingblad aan de voorkant en het middelste tandwiel aan de achterkant nodig.

Als het te moeilijk is om de pedalen om te draaien, moet je overschakelen naar een gemakkelijker tandwiel. Je kunt overschakelen naar een harder tandwiel als het te gemakkelijk is om de pedalen om te draaien en je niet snel genoeg gaat.

Beste Uitrusting Voor Een Zware Training

Als snelheid geen probleem is, maar je wilt dat je spieren harder werken, kan je grote kettingblad worden gebruikt met grotere tandwielen en grotere tandwielen.

Als u deze twee combineert, wordt het moeilijker om de pedalen te draaien en uw spieren te trainen. Het is geen efficiënte manier om versnellingen te gebruiken om snelheid te winnen.

Beste Uitrusting Voor Herstelritten

Je hebt een gemakkelijke versnelling nodig als je van plan bent langzamer te rijden of om te herstellen.

Om de verleiding te weerstaan om te hard te duwen, gebruik je het kleinere kettingblad aan de voorkant en het grotere tandwiel aan de achterkant. Hoewel je langzamer beweegt, voelen je benen minder stijf aan en wordt je hart minder belast.

De Beste Uitrusting Voor Mountainbiken

Als je op een mountainbike op vlakke wegen rijdt, heb je iets andere opties.

De principes zijn echter hetzelfde. U moet de versnelling kiezen die u de hoogste snelheid geeft bij 90 RPM’s. Houd er rekening mee dat mountainbikes over het algemeen meer gemakkelijke versnellingen en minder harde versnellingen hebben omdat ze veel bergop moeten.

De Beste Uitrusting Voor Een Cyclocross Of Gravelbike

De trend in versnellingen voor gravel- en cyclocrossfietsen is om een 1x setup te gebruiken.

Dit type versnelling betekent dat de fietsen slechts één kettingblad aan de voorkant hebben en een grotere set tandwielen aan de achterkant. Mijn Liv Brava heeft bijvoorbeeld een kettingblad met 40 tanden en een cassette van 11-34.

De makkelijkste versnelling heeft een overbrengingsverhouding van 1,17 terwijl de moeilijkste versnelling een overbrengingsverhouding van 3,6 heeft. Als ik ermee op vlakke wegen zou rijden, zou ik 40/13 kiezen.

Het probleem met 1x-opstellingen is dat je je cadans niet altijd kunt verfijnen, dus het kan zijn dat je extra snel of een beetje langzaam moet draaien om de mensen om je heen bij te houden.

Een Opmerking Over Crosschaining

Die-hard roadies kunnen van walging naar adem snakken als ze je crosschaining zien.

En hoewel het niet het ergste ter wereld is, is het voor je fiets beter om het te vermijden.

Crosschaining verwijst naar het gebruik van het grootste kettingblad met het grootste tandwiel aan de achterkant of het kleinste kettingblad met het kleinste tandwiel aan de achterkant.

Het gebruik van dit type tandwieloverbrenging zorgt voor onnodige spanning en spanning op uw ketting door deze diagonaal uit te rekken. Dit maakt uw aandrijflijn op korte termijn minder efficiënt en kan na verloop van tijd voor extra slijtage zorgen.

Cross-chaining is meestal niet nodig omdat de versnellingen in één kettingblad gedupliceerd zijn. Kies de optie die minder spanning geeft.

Afsluiten

Er zijn geen regels, maar de beste uitrusting voor een vlakke weg is er een waarmee je comfortabel kunt reizen met de optimale snelheid voor je conditie en met een cadans van ongeveer 90 RPM.

Veel succes met dat vlakke weg fietsen, en het toepassen van deze tips in actie.

Amanda is de laatste jaren een fietsliefhebber. Ze vindt het leuk om indoor- en outdoorfietslessen af te wisselen en op verschillende fietsen te rijden. Amanda is een schrijver voor onze website over fietsen. Meer informatie over Amanda vind je op bicycle2work.com/about-amanda-whittington/