Fietsen die speciaal voor meisjes zijn ontworpen, hebben een lange weg afgelegd; het was dat meisjes geen andere keus hadden dan fietsen te rijden die voor jongens waren gemaakt. Hierboven heeft Trek’s Lexa een kortere bovenbuis en ook een smaller stuur dat helpt bij het creëren van een meer rechtopstaande rijpositie waar volgens Trek veel vrouwen de voorkeur aan geven.

Toen Heather Henderson echt begon te fietsen, bestond Treks Womens Specific Design niet. Henderson, die toen in een fietsenwinkel werkte, veranderde zo nodig haar eigen fietsen. Haar eerste racefiets, een Bottecchia, had de lange, zeer lage plaats die typisch is voor Italiaanse frames, waardoor ze, samen met een hard, smal zadel, uiterst ongemakkelijk was.

Twintig minuten na mijn eerste rit wilde ik iemand wurgen, zegt Henderson. Ze reed de winkel weer in, scheurde de hoes van haar zadel en stapte uit de winkels Dremel. In enkele minuten maakte Throw haar eigen uitgesneden zadel.

Gelukkig hoeft Henderson nu geen zadels uit te knippen; zij is de itemmanager voor Treks Womens Specific Design, of WSD. Gevraagd om haar werk te beschrijven, zegt ze: Ze geven mij de opdracht om uit te zoeken hoe meisjes denken, om fietsen voor hen te maken en ze te begrijpen.

Specifiek ontwerp voor dames van Treks

Trek bracht in 1999 zijn allereerste fiets uit die speciaal voor vrouwen was ontworpen. John Riley, de wereldwijde productmanager voor Trek-mountainbikes, begon de dameslijn toen zijn vrouw, een fervent mountainbiker, geen fiets kon vinden die goed bij haar paste. Riley moest regelmatig Treks-voorraadfietsen aanpassen om aan haar basisbehoeften te voldoen, zo snel genoeg dat hij een fiets wilde maken die direct bij vrouwen zou passen.

Op dit moment, zegt Henderson, verschilde de mountainbikewedstrijd niet veel van de streetfit. Of het nu een prestatiegerichte fiets was, of het nu een mountainbike of een racefiets was, ze hadden de neiging om zeer lange bovenbuizen en zeer korte zitbuizen te krijgen”, zegt ze. Waar het op neer kwam was dat ze het bij de helft van de mensen bij het verkeerde eind hadden, daarom ontwikkelde Trek een fiets met kortere bovenbuizen en een dunner stuur – in feite een fiets die geschikt was voor een grotere rijder. Naarmate het bedrijf leerde wat vrouwen wilden in hun fietsen, evolueerde de productlijn van Treks.

De Trek Skye, een aluminium hardtail mountainbike.

Nu biedt het in Wisconsin gevestigde bedrijf twee pasvormgeometrieën voor zijn damesracefietsen, H2 en H3 (de H1-wedstrijd komt op de Madone-fietsen voor heren van het hoogste niveau en heeft de meest aerodynamische positie). De H2-plaats ligt meer in het midden van deze weg – het is echt het grootste deel van de vliegende bevolking, zegt Henderson. De H3-fietsen bieden de meest rechtopstaande positie van de lijn van het bedrijf.

Leren wat meisjes willen

Henderson dankt uitgebreid veldwerk en feedback van dealers voor die inzichten die hebben geleid tot de productgroei van Treks. De match van deze racefiets voor dames van topniveau, de H2-lijn, is een voorbeeld van hoe een groter begrip over vrouwelijke wielrenners de productlijn in de loop van de tijd heeft gevormd. Aan de zeer grote kant van fietsen ontdekten we dat de H2-pasvorm de neiging heeft om het beste bij die consument te passen, zegt Henderson.

Het WSD-team beoordeelt zorgvuldig wie fietsen koopt en wat voor soort rijden die klanten willen doen. Een vrouw die geld gaat uitgeven om een hoogwaardige koolstofvezelfiets te kopen, heeft de neiging om bij een bepaald atletisch profiel te passen, en we kunnen bepaalde veronderstellingen maken over haar of zijn atletisch vermogen, zegt Henderson. Zo rolde Trek zijn straatfiets voor dames op het hoogste niveau uit in de agressieve H2-pasvorm.

Trek’s Lush: De bovenbuis geeft vrouwelijke rijders meer ruimte .

Interessant is dat de conventionele H3-pasvorm voor dames populair is gebleken bij mannelijke ruiters. Het afgelopen jaar zijn we begonnen met het aanbieden van die wedstrijd aan mannen – er zijn heel veel mensen die niet agressiever hoeven te zijn met hun straatfietsen’, legt ze uit. De groeiende populariteit van liefdadigheidsritten en rondreizen, bijvoorbeeld, zorgde voor meer interesse in racefietsen die beter berijdbaar en minder agressief zijn. Er zijn tenslotte mensen die de snelheid en efficiëntie van een racefiets nodig hebben, maar geen ambitie hebben om te racen.

Maar ongeacht het geslacht, je moet bepalen wat bij je past; hoe meer fietsen je zult vinden, zegt Henderson, hoe groter de kans dat je de juiste pasvorm krijgt.

Als het gaat om kleurkeuzes voor damesfietsen, is het niet altijd gemakkelijk om te beslissen welke kleuren het beste werken. Sommige meisjes willen dat hun fiets en accessoires een zeer vrouwelijke uitstraling hebben, terwijl anderen niet binnen 100 meter van een roze fiets zouden worden vastgelegd. Ik krijg vaak haatmail over roze en ben dol op e-mail over roze, zegt Henderson bijvoorbeeld: Hoe durf je te veronderstellen dat ik van roze hou omdat ik een vrouw ben!

“Die win je gewoon niet”, zegt ze.

Trek zegt getuige te zijn geweest van een toename van het aantal meisjes dat begint met fietsen, en is van mening dat de bredere selectie van fietsen en accessoires voor vrouwelijke fietsers waarschijnlijk verantwoordelijk is voor een deel van de groei, naast een gestage toename van fietsgerelateerde evenementen voor dames .

De Neko is gemaakt voor op de weg, maar heeft een verende voorvork en brede banden voor licht off-road rijden.

Henderson stelt dat haar beroep ten slotte gaat over het maken van keuzes voor meisjes. We onderschrijven zeker niet het idee dat elke vrouw een damesfiets nodig heeft. Elke vrouw heeft een fiets nodig die past. Wed geeft er de voorkeur aan om je in de sport te krijgen, en we willen alles wegnemen dat je van de sport kan weerhouden.

Voegt Henderson toe, het is ook het ultieme anti-verouderingsapparaat. U kunt kiezen voor vitamines en Botox of voor een ritje.

Gerelateerde fiets beoordelingen:

Trek Madone 5.5 WSD
Trek Chronus WSD
Trek Neko SL