Hoofdgebruik : Mountainbike
Versnelling: 1×12
Schakelen: Mechanisch
Koop het Individuele componenten atcompetitivecyclist.com

GX is SRAM’s goedkoopste Eagle-aandrijflijn, gebaseerd op de 12-speed aandrijflijn van het bedrijf die wordt gebruikt op zijn eigen duurdere Eagle-groepen – XO1 en XX1, die voor het eerst werden gevonden in 2016. Het brede bereik van 500 procent biedt een lage versnelling voor langere en steile beklimmingen, naast de hogere versnellingen die nodig zijn voor snelle afdalingen. Het is te vinden op alles, van hardtails en XC-racefietsen tot enduro-fietsen met grote reizen die doorgaans tussen en ook kosten. ). SRAM GX Eagle biedt de game-veranderende functies en voordelen die we aanbaden over XO1 en XX1, maar tegen een meer redelijke prijs.

Eagle Gearing-opties
De Eagle-tape kan alleen worden verkregen in een combinatie van 10-50t. Maar SRAM biedt verschillende keuzes voor kettingbladen waarmee de rijder de totale overbrengingsverhouding kan aanpassen. Ronde kettingbladen zijn verkrijgbaar in 30-, 32-, 34-, 36-, 38- en 40-tands; ovale ringen in 32-, 34-, 36- en 38-tands. GX Eagle-cranks worden aangeboden met twee asvormen: SRAM’s bekende 24 mm, stalen GXP en DUB, een aluminium as met een diameter van 28,99 mm die volgens het bedrijf lichter en stijver is dan GXP. DUB is ontworpen om compatibel te zijn met de belangrijkste formaten van trapassen. De meeste GX Eagle-uitgeruste fietsen worden geleverd met SRAM’s bekende trigger-shifter, maar een compatibele twist-shifter (GripShift) kan worden aangeboden.

SRAMs 1×12 is het beste van 1x en 2x
SRAM’s 1×11 mountainbike-groepen waren een enorm succes – ze gooiden de aandrijflijnmarkt op zijn kop, samen met de frameontwerpen van de fiets. Desalniettemin dwongen ze een compromis af: een low-end-gearing vooroordeel dat de high-end verbeurde – en vice versa. De 1×12 Eagle-adressen omvatten onder meer het assortiment van een 2x aandrijflijn met behulp van het gemak, de stille werking, het vasthouden van de snaren en de strakke look die 1x zo’n gebeurtenis hebben gecreëerd.

De GX Eagle-tape is slechts 85 gram zwaarder dan de XX1-versie en minder dan de helft van de kosten. SRAM

GX Eagle Ride Impressies
Zodra je 1×12 rijdt, wil je waarschijnlijk nooit meer op een mountainbike met een voorderailleur terug. De taartplaat van een enorm tandwiel zorgt ervoor dat je zowel lange als steile beklimmingen oploopt, en je zult waarschijnlijk niet wegdraaien op een singletrack-afdaling (hoewel je misschien op het trottoir staat).

De schakelpeddels hebben korte, goed gewogen worpen en voelen strak en exact aan. Elke verandering wordt verklaard door een
ca-crack die uitgaat in de shifter en de serie beweegt met grote haast in het volgende tandwiel. De aandrijflijn functioneert goed op ruw terrein: het wisselen blijft snel, betrouwbaar en veilig, waarbij het geselecteerde tandwiel wordt vastgehouden zonder geestverwisseling. De kettingretentie van het kettingblad is uitstekend.

Desalniettemin is het nog steeds onderhevig aan incidentele aanvallen van willekeurige traagheid en misfires die SRAM’s 1×11-groepen achtervolgden – alleen minder veel. En over het algemeen (en ondanks het inknijpen van andere apparatuur), is de wijziging geleverd door 1×12 Eagle beter, eleganter, veiliger en heeft een betere kettingretentie in vergelijking met SRAM’s 1×11-groepen. Met een groot bereik en uitstekende prestaties is de GX Eagle SRAM’s beste mountainbike-aandrijflijn. Het is degene die ik voor mijn eigen fietsen selecteer, omdat het versnellingsbereik, de eenvoud, de retentie, de prestaties (algemeen) en de waarde inderdaad uitstekend zijn.

Gesmede aluminium armen worden geleverd met gestempelde, direct gemonteerde kettingbladen. SRAM

* *

Shifters zijn beschikbaar in zowel active (onthuld) als twister (Grip Shift) stijl. SRAM

* *

SRAM gebruikt de identieke X-horizon-lay-out op zijn eigen GX-achterderailleur zoals rond de XX1. SRAM