De gloednieuwe ESX is Parlees eerste aero-road-aanbod. Parlee lanceerde de ESX om 2014 te krijgen, een gloednieuw aero-road frame. De framebouwer uit Massachusetts ontwikkelde zijn eerste aerodynamische straatfiets na meer dan twee jaar CAD-modellering, houten ontwerp en windtunneltesten.

Voordat hij de fiets aan het publiek liet zien, analyseerde Bob Parlee zijn frame in een buis en vergeleek het met twee populaire fietsen van andere bedrijven – Cervelos R-serie, met behulp van de Squoval-buiscontouren, en Treks Madone, die Kammtail Virtual Foil-contouren gebruikt. Uit de evaluatie bleek, zei Parlee, dat de nieuwe ESX minder weerstand ondervindt bij een groter bereik aan windhoeken. Een bijkomend voordeel: hij is ook nog eens erg stil als hij over de straat rolt.

Parlees-fietsen staan bekend om hun weggevoel, en toen het bedrijf de aerodynamische liften van de fiets had verfijnd, zorgde het ervoor dat de ESX net zo goed zou rijden als zijn andere modellen. Uiteindelijk kwam het bedrijf tot een ontwerp dat even efficiënt is in de wind en, zoals ze zeggen, heel goed rijdt.

Direct gemonteerde remmen en binnenste routering die de stuurbuis ondersteunen, verbeteren de aerodynamica.

Delen van dit frame die worden blootgesteld aan de wind – waar de mind tube aansluit op de onderbuis en bovenbuis – zijn langwerpig en afgeplat om de weerstand te verminderen. De intern geleide kabels komen de bovenbuis binnen net achter de stuurpen, een locatie die is geselecteerd om de weerstand te verminderen. De taps toelopende stuurbuis herbergt een gepatenteerde spacer die helpt bij het creëren van een soepele overgang van de stuurbuis naar de bovenbuis. De zitbuis en paal hebben een afgeplatte, geschulpte vorm die de luchtstroom op de achterrand van de fiets versoepelt, om de aerodynamische prestaties verder te verbeteren. De vork, ook speciaal gemaakt door Parlee voor ESX, heeft veel ruimte voor bredere wielen – waarvan momenteel wordt gedacht dat ze uitzonderlijke aerodynamische prestaties hebben – en heeft een uitsparing voor een direct gemonteerde leidende remklauw (kies een model van Shimanos,of op complete fietsen met SRAM- en Campagnolo-opstellingen, een eeBrake-remklauw), waardoor de luchtstroom over de voorkant van de fiets verder wordt verbeterd. De trapas heeft een poort voor toegang tot interne draad- en kabelgeleiding en neemt de Pressfit 30 standaard hardware.

Er zijn nu vijf maten van de ESX in productie: small, medium, medium/large, large en extra large (in tegenstelling tot veel Parlees zal de ESX niet beschikbaar zijn in aangepaste geometrie). Een complete M/L-fiets weegt zo’n 66 kg, stelt het bedrijf. Frames (met vork en zadelpen) prijs Met een SRAM Red 22 set, inclusief eeBrakes, 3T Team Stealth cockpit, Hed Ardennes LT+ wielen, plus een Fizik Arione zadel, kost de fiets Shimano (Di2 en mechanisch) en Campagnolo (alleen mechanisch, voor vandaag) assembleert zijn ook beschikbaar. Andere upgrade-opties zijn onder meer Mavic-remmen of Enve-componenten en wielen.

De zitbuis en onderbuis zorgen voor een soepele luchtstroom over de fiets en de berijders.