Santa Cruz Blur TRc R XC,800

Jarenlang bood Santa Cruz slechts twee varianten van zijn vlaggenschip Blur aan. De pittige XC-fiets bood 100 mm veerweg, terwijl de LT, met 140 mm veerweg, geschikt was voor ruigere rijders. Dit jaar vond het bedrijf echter in het midden ruimte voor een derde Blur. De TRc heeft wel een bijzonder karakter. De slappe balhoofdbuis, bijvoorbeeld, voegt stabiliteit toe op steile afdalingen, maar vereist bovendien dat je de voorkant belast in bochten om uitwassen te voorkomen. De lage trapas, waardoor de fiets door bochten kan scheuren en rechtop kan blijven staan op langzaam, technisch terrein, wat leidt tot meer regelmatige pedaalslagen. Als je echter snel klimt en daalt en plezier zoekt op je fiets, dan is de Blur TRc misschien wel de ideale oplossing.

Lees hier de hele recensie.

van 12

Gigantische Trance X3.250

De X3 bevat uitstekende onderdelen gezien de budgetkosten. De verantwoordelijkheden voor de voorwielophanging worden afgehandeld met een Fox-vork met een steekas van 15 mm – een veiliger, stijver systeem dat niet vaak op fietsen wordt aangetroffen voor deze prijs. De remmen van het merk Giant zijn tubeless-ready-conversie vereist alleen velglint en afdichtmiddel – en de uitzonderlijke Schwalbe Nobby Nic-banden, hoewel niet tubeless, bieden geweldige grip, voorspelbaar bochtenwerk en een verstandige rolefficiëntie. Omdat de Trance X3 is ontworpen om af te dalen en te klimmen, heeft Giant op slimme wijze een grotere voorremrotor toegevoegd voor een betere controle over het stoppen. De Shimano-voorderailleur en drievoudige crank schakelen prachtig, en zijn gecombineerd met een capabele SRAM-achterderailleur en cassette. De Avid Elixir 1-wielen werken goed, maar zijn inconsistent en moeilijk te benadrukken op verschillende evaluatiefietsen gebleken,zodat de onderhoudskosten kunnen oplopen.

Lees hier de hele recensie.

van 12

BMC Trailfox TF01 Carbon XT ,000

Dit Zwitserse bedrijf is misschien het best bekend om zijn SLR01-wegmodel waarmee Cadel Evans in de Tour de France van 2011 tot succes heeft gereden, maar het merk bouwt mountainbikes sinds de oprichting in 1986. In werkelijkheid stond BMC ooit voor Bobs Mountain Company , de originele naam van de outfit. De 150 mm Trailfox volgt die traditie van het maken van offroad-fietsen van hoge kwaliteit en voegt daar elk van de onmisbare moderne functies aan toe. Het carbon frame weegt slechts 25 kg (zoals de achterste 142×12 steekas) en is geconstrueerd om de ontberingen van BMC’s proefterreinen in de Alpen te weerstaan. Een balhoofdbuis van 67,5 graden zorgt voor een stabiele rit bij steile afdalingen, terwijl de relatief korte cockpit belooft behendige handling. U zult genieten van de reisafstelfunctie op de Fox-vork tijdens epische excursies, evenals de Shimano XT-remmen en 3×10-aandrijflijn zijn gerenommeerde artiesten.

van 12

GT Fietsen Sensor 4.0,540

De aluminium pedalen rond de Sensor 4.0 laten je weten dat deze fiets is ontworpen voor iedereen, van beginners tot all-mountain rippers. Rijders van elk niveau kunnen vertrouwen op de duurzaamheid van deze fiets. GT’s beproefde i-Drive-ophangingslay-out biedt bob-vrije trapprestaties, samen met het duurzame hydrogevormde aluminium frame dat op de duurste Sensor-modellen kan worden geplaatst. Dit zorgt ervoor dat de betaalbare 4.0 een geweldige keuze is voor rijders met een beperkt budget voor iedereen die van plan is onderdelen van de originele constructie te updaten. Met hydraulische schijfremmen (met een extra grote voorrotor) en stevige Maxxis-banden is de Sensor echter klaar om hard te rijden zoals hij is. De fietsen met een veerweg van 120 mm worden afgehandeld door middel van een X-Fusion 02-schokbreker en een RockShox XC32-vork. De gewatteerde geometrie van het frame zal je niet hinderen tijdens het schalen,zelfs op een steile klim of gooi je over de bar op ruige afdalingen.

van 12

Intense karabijn SL ,820

Intense produceert prachtige aluminium frames in zijn fabriek in Zuid-Californië, maar het bedrijf is ook begonnen met de productie van pickframes in het buitenland – de Carbine is de allereerste fiets die in het buitenland wordt gemaakt en is een van de eerste koolstofvezelversies. Het Carbine SL-frame is ontworpen voor crosscountry- en trailrijders en weegt vijf pond (met een met Kashima gecoate Fox RP23-schokbreker) en maakt gebruik van de meest efficiënte, zeker trappende VPP-ophanging, onder licentie van Santa Cruz. De carbon bovenste schakel bevat twee shockmount-posities, zodat je een veerweg van 4,75 of 13 cm kunt kiezen. Een taps toelopende balhoofdbuis, pressfit-bodemmontage en 15 mm schokscharnieren zorgen voor stijfheid, terwijl keramische bevestigingen het gewicht tot een minimum beperken. Rijders die meer veerweg willen, moeten de standaard karabijn bekijken, die 160 mm squish heeft.Degenen die een lichter snelheidssysteem nodig hebben, zullen waarschijnlijk meer blij zijn met de Carbine SL.

van 12

Kona Tanuki Deluxe

Al bijna 25 decennia hanteert Kona één leidend principe: maak fietsen die leuk, goedkoop en duurzaam zijn. De gloednieuwe Tanuki past perfect bij dit doel. (De titel van de fiets is ironisch: Tanuki is een mythische Japanse wasbeerhond die bekend staat om zijn gigantische voortplantingsorganen en liefde voor sterke drank.) Het middengeprijsde Deluxe-model is een 130 mm-reisroutefiets met een competitieve instelling met een dubbel- butted, 7005-serie aluminium frame. Er is een taps toelopende balhoofdbuis van 68 graden en een royale standover-speling die je op elk pad zal helpen. Een Kona-huismerk Fastrax AF2-schok beheert een betrouwbare vier-bar, walking-beam ophanging. Een RockShox Secktor-vork met 15 mm steekas zorgt voor de ophangingstaken aan de voorkant. Andere componenten zijn een Shimano 3×10-aandrijflijn en Avid-remmen. De Tanuki wordt aangeboden in zeven dimensies,zorgen voor een ideale pasvorm voor bijna elke rijder.

van 12

Marin Mount Vision XM6.100

Marin heeft zijn Quad-Link-ophangingssysteem voor 2012 vernieuwd met een rocker-link-ontwerp dat een geheel nieuw gevoel en uiterlijk biedt. De herziene koppeling behoudt een hefboomratio met stijgende snelheid, wat zorgt voor pittig trappen, maar de fietsen zijn nu beter, waardoor passagiers beter in het laatste derde deel van de reis kunnen komen bij de grootste hits. Naast de herziening van de ophanging introduceerde Marin ook verschillende nieuwe modellen. De XM6 is een agressieve trailfiets met een veerweg van 140 mm en een slappe balhoofdhoek van 67,5 graden. De ophangingscomponenten omvatten een 140 mm RockShox Sektor-vork met een taps toelopende stuurbuis en een vooras van 15 mm. De RockShox Ario-jolt regelt het reizen goed, of je nu technische haarspeldbochten op singletracks door de bossen beklimt of over een brandweg timmert. Andere hoogtepunten zijn een SRAM 10-speed X7/X5 aandrijflijn, Maxxis Ardent banden,en Avid Elixir 1 remmen.

van 12

Draai Mach 5.7 X0 ,500

De Mach 5.7 verenigt DW-Link-ophanging plus een lichtgewicht frame om overtreffende trap te leveren – het is zo goed dat je niet denkt dat je op een fiets zit met een veerweg van 145 mm. Een taps toelopende balhoofdbuis op een hulpeloze 67,1 graden zal je zelfvertrouwen vergroten op ruw terrein op snelheid, samen met de koolstofvezelschakels van de fiets, verstevigd met dubbele lagers, zorgen voor een zijdelings stijve achterkant. Hoewel de 5.7 bekend was (hij verdiende in 2011 een Bicycling Editors Choice-prijs), verbeterde Pivot het frame met een achterste steekas en rembevestigingen in poststijl om een nog strakker chassis te creëren. Met slechts 25 kg voor een frame en schokdemper is de Mach 5.7 net zo mild als veel vergelijkbare carbonframes. Kies uit zeven hoogwaardige componentenkits. De hier getoonde premiumversie bevat een SRAM X0-aandrijflijn, FSA SL-K carbon cockpit en boterachtige Kashima-gecoate Fox-ophanging.

van 12

Gespecialiseerde Stumpjumper FSR Comp EVO, 300

Specialized gebruikt een speciale EVO-verbinding om het reizen met 10 mm tot 150 mm op de Stumpjumper FSR te verbeteren. De verbinding verslapt ook de geometrie, waardoor de fiets een agressievere positie krijgt. Als aanvulling op de all-mountain mien van de EVO hebben ontwerpers met de hand geselecteerde componenten toegevoegd die van de fiets een bijna op maat gemaakte droomrit maken. Samen met de Specializeds Command Post BlackLite dropper post, wordt de gehopte fiets geleverd met een bash guard, kettinggeleider en een brede, 6 cm dual-compound Specialized Butcher voorfiets. Andere details zijn onder meer een Fox RP2-schok met gepatenteerde Autosag, die het giswerk wegneemt bij het instellen van de luchtdruk. De 142+ achternaaf van het bedrijf versterkt het achterwiel. Gooi in een paar Avid Elixir 7-remmen, een RockShox Revelation-vork en een SRAM 2×10 crankstel,en ook de Stumpjumper EVO is voorbereid om alles op zijn pad te beklimmen en af te breken.

van 12

Tomac Supermatic 120 ,400

De Supermatic 120 is een onbezongen ster in de categorie trailbikes. De carbonversie werd vorig jaar geïntroduceerd en is gemaakt om zo licht en stijf mogelijk te zijn – zonder de toevoeging van een pressfit-trapas of achteras, kenmerken die op de meeste fietsen in deze categorie te vinden zijn. Het frame van vijf pond (inclusief de schok) heeft een veerweg van 120 mm die wordt geleverd door een ophanging met één draaipunt met behulp van een zwenkkoppeling. De Supermatic heeft een balhoofdhoek van 68,7 graden, korte liggende achtervorken en een lage trapasgeometrie, wat betekent dat deze fiets op elke weg kan schieten, of het nu gaat om bochtige haarspeldbochten, steile beklimmingen, ruwe brandwegen of snelle afdalingen. onderdelen weegt de hier getoonde fiets slechts 225 kg. Met mountainbike-legende John Tomac die het kader test en ontwerpinvoer levert,de lay-out van de fietsen benadrukt de bliksemsnelheid.

van 12

Trek Fuel EX 9.7,840

Treks Fuel EX-fietsen zijn flexibel, en ook de line-up met negen modellen heeft iets voor elke financiële instelling (prijzen beginnen bij en eindigen bij ). De 9.7 is de meest goedkope versie om Treks lichte en stijve OCLV carbon voordriehoek te gebruiken. Het model integreert ook een Shimano XT/SLX 3×10 aandrijflijn en beproefde SLX-remmen. Veelzijdigheid en ‘go-anywhere’-mentaliteit komen door de gepatenteerde DRCV (Double Rate Control Valve) schok en vork van Treks, die zijn gemaakt door Fox. De ophanging lijkt ingewikkeld, maar het uitgangspunt is eenvoudig en effectief: een kleine luchtkamer zorgt voor een soepel glijdend platform en soepele naleving van kleine stoten, terwijl een grotere tweede woonkamer wordt geactiveerd terwijl de fiets grotere slagen tegenkomt.Treks ABP-ophanging draait over de achteras om de achterkant actief te houden – en de banden vastgelijmd aan de grond – tijdens remmen en trappen.

van 12

Yeti SB66C XTR ,800

Yeti lanceerde afgelopen zomer deze gloednieuwe 15 cm all-mountain fiets en gebruikte hem om het gloednieuwe ophangplatform van het bedrijf te onthullen, bekend als Switch Tech. Het twin-link-ontwerp geeft de fiets een scherp trapgevoel en weelderige prestaties. De sleutel achter de installatie is een excentrisch schakel-schakelscharnier dat de richting halverwege het draaien beïnvloedt om kettingstoten te verminderen en een stabiel trapplatform te creëren. (Exact dezelfde lay-out wordt gebruikt op de Yetis nieuwe 29er, de SB95.) Ondanks het nieuwe ontwerp, behoudt de SB-66 Yetis veelbetekenende eigenschappen – een lange, lage bovenbuis en hulpeloze balhoofdbuis die de fiets tot een woeste afdaler maken. Deze topversie bevat Shimano’s juweelachtige XTR 2×10 aandrijflijn en remmen. Fox zorgt voor de vork en schok, en Thomson trapt in de stuurpen en zadelpen. Hoewel deze versie vrij duur is,meer betaalbare modellen beginnen bij