Team Sky zal dit superlichte, supergeventileerde deksel dragen tijdens de Tour de France 2017

Kask

Onze Tour de France-correspondent merkte vorige week een nieuwe helm op op de Team Sky-bus. De Kask Valegro was de helm die het bleek te zijn. Het zal het debuut zijn van Team Sky op bepaalde bergetappes en wat Kask “zware etappes” noemt tijdens de race van dit jaar. We kregen een voorproefje van het nieuwe deksel toen we vrijdag het hoofdkantoor van Kasks in Chiuduno, Italië bezochten. (Leer rijden als de profs met ons complete boek met wielervaardigheden op de weg.)

Ontworpen voor maximale ventilatie en koeling, en een laag gewicht, heeft de nieuwe Valegro 36 ventilatieopeningen, wat volgens productmanager Luca Viano van Kask aan de bovenkant van het assortiment is voor elke productiehelm op de markt. De Valegro zal waarschijnlijk de lichtste helm op de markt zijn vanwege zijn lichtgewicht constructie. De speciale versie gemaakt voor Team Sky om te dragen in de Tour weegt slechts 180 gram voor een maat small (veel vergelijkbare helmen zijn verkrijgbaar in het bereik van 210-220 gram). Kask zegt dat hoewel er nog geen productiegewichten beschikbaar zijn, de helm die je kan kopen zal ook bijna 180 gram zijn.

Je zult niet alles geloven wat nodig is voor een team om één Tour de France-renner te ondersteunen:

Kask zegt dat het ventilerende vermogen van de Valegro te wijten is aan een nieuwe schimmel. Met deze mal kon het bedrijf zijkanalen maken in de binnenste EPS-laag. Lucht kan door de kanalen stromen zodat lucht niet alleen boven het hoofd kan passeren, zoals lichte klimhelmen, maar ook langs de slapen. Kask beweert dat de helm 70% minder contact heeft tussen het hoofd en de pad dan traditionele helmen.

Net als de andere helmen van Kask, is de Valegro gemaakt in Italië en heeft hij een interne schaal gemaakt van EPS-schuim met enkele dichtheid. In tegenstelling tot de Protone, Kasks top-of-the-line aerodynamische racehelm, is het doel van de Valegro maximale ventilatie in plaats van watt besparing. Viano beweert dat de Velagro is onderworpen aan uitgebreide windtunneltests om aan de normen van Sky te voldoen. De aerodynamica van de Velagro is zo goed dat hij aerodynamischer is dan welke andere helm dan ook. Het kleinere profiel van Valegros ten opzichte van de Protone helpt ook om het aerodynamische verschil tussen de twee te minimaliseren, zegt hij, hoewel hij geen exacte cijfers heeft gegeven.

De Valegro heeft hetzelfde Octo Fit-retentiesysteem als de Protone. Hierdoor kunnen gebruikers de stukken aanpassen die hun occipitale en hoogteretentie ondersteunen. Het heeft zonnebrilgarages aan de voor- en achterkant, hoewel Viano zegt dat Team Sky-rijders de neiging hebben om hun tinten achterin op te bergen om maximale ventilatie mogelijk te maken.

De Valegro vervangt de Kask Vertigo racehelm en zal in december 2017 beschikbaar zijn voor consumenten. Prijzen zijn nog niet vrijgegeven.

Gloria Liu Bijdragende Schrijver, Fietsen & Runners World

Gloria Liu is een schrijver in het algemeen, en voorheen de functies en uitrustingseditor bij Bicycling.