Hoe Versnellingen Op Een Mountainbike Te Gebruiken De Volledige Gids

Dus ik heb veel onderzoek gedaan, alles geleerd wat ik kon, en hier ga ik alles delen wat je moet weten over versnellingen en mountainbikes. Maar eerst de grote

Hoe Gebruik Je Versnellingen Op Een Mountainbike?

Een mountainbike heeft meestal tussen de 7 en 36 versnellingen. Probeer te anticiperen wanneer u moet schakelen voordat het nodig is. Bereid je voor om te veranderen voor een helling of daling. Door te oefenen, leer je welke versnellingen voor jou het beste werken op verschillende terreinen.

Dit is het korte antwoord. Wat volgt, zal u echter alles vertellen wat u moet weten over mountainbike-versnellingen.

Welke Versnellingen Zitten Er Op Je Mountainbike?

Laten we beginnen met wat er op je fiets zit. Kettingbladen zijn het eerste waar je naar moet kijken. Kettingbladen zijn iets dat iedereen kent. Wie heeft er in zijn jeugd niet een losse fiets meegemaakt tijdens het fietsen?

Je leest het goed: voor- en achterkant.

Mountainbikes ouder dan tien jaar hebben 3 tot 4 kettingbladen, terwijl moderne fietsen maar 1 of 2 kettingen hebben.

De grootte van deze kettingbladen is afhankelijk van het aantal tanden. De kettingbladen hebben meer tanden als ze groter zijn dan de kleinere. De meest voorkomende maten zijn tussen 30T en 42T.

De achterste versnelling is een tongbreker, dus kijk er eens naar! De cassette is opgebouwd uit 7-12 versnellingen, ook wel tandwielen genoemd.

De cassette varieert van 11-42T tot 10-50T. Het beginnummer verwijst naar het aantal tanden in het kleinste tandwiel.

Naarmate de tandwielen in aantal toenemen, nemen ook de tanden toe.

Met mij tot nu toe?

Mooi zo. Dus hoe weet je hoeveel versnellingen je fiets heeft?

Laten we de wiskunde vereenvoudigen door het aantal voorste kettingbladen te vermenigvuldigen met het aantal tandwielen in uw achterste cassette. Als je fiets twee voorste kettingbladen heeft en 10 tandwielen in de achterste cassette, heb je 20 versnellingen.

Hoe Werken De Versnellingen?

Dus nu ik heb uitgelegd wat de versnellingen eigenlijk zijn, hoeveel en waar ze zich bevinden, laten we aan het echte werk beginnen en ontdekken hoe ze erin slagen mijn fiets draaiende te houden.

Dit is misschien niet de meest glamoureuze kennis die je hebt, maar als je in de problemen zit, is het beter om te weten hoe de tandwielen werken, zodat je kunt proberen uit te zoeken waarom ze in vredesnaam niet werken.

Oké, hier is hoe het gaat:

Als je met je voeten op de pedalen trapt, beginnen de crankarmen te draaien. De crankarmen zijn verbonden met het kettingblad zodat het kettingblad draait.

Het achterste tandwiel draait door het ronddraaiende kettingblad.

De rotatie van de achterste versnellingen zorgt ervoor dat het achterwiel begint te draaien, en dat is alles!

Sta op en ga!

Het klonk niet zo moeilijk, toch? En nu je weet hoe het werkt, kun je naar buiten gaan en naar je fiets kijken en het hele proces in actie zien, wat het repareren van je fiets oneindig veel gemakkelijker maakt.

Hoe Te Schakelen

Herinner je je mijn eerdere post over hoe belangrijk het was om de basis van mountainbiken te kennen? Het had een goede reden.

Het was niet gemakkelijk voor degenen die overstapten van een gewone fiets naar een mountainbike om toe te geven dat ze niet wisten hoe ze de versnellingen van de mountainbike moesten gebruiken of niet goed konden.

Maar ik wist dat ik voor mijn veiligheid en de veiligheid van anderen op de paden met mij elke techniek moest leren die er is.

Dus hier zijn ze; wees niet zoals ik en leer ze voordat je op die fiets stapt!

Het is niet echt hetzelfde als een gewone fiets, motor of auto; klikken op de shifter zal niet altijd werken. Het is belangrijk om te begrijpen wanneer u moet schakelen.

Je kunt trappen als je moeite hebt, ongeacht of het te gemakkelijk of te moeilijk is. Dit signaal betekent dat u moet schakelen.

  • Begin langzaam als je net leert schakelen. Je zult uiteindelijk een ritme en een snelheid vinden die bij je passen. Het grotere kettingblad is vereist als u op een vlakke ondergrond rijdt. Blijf krachtig trappen en verander niet van versnelling.
  • Als je merkt dat je de ketting naar het middelste kettingblad moet verplaatsen, vergeet dan niet om op de voorste versnelling te klikken; het zal je naar de middelste versnelling brengen, wat je helpt bij het rijden op zacht land, maar ook bij het klimmen in winderige gebieden.
  • Het schakelen van een versnelling veroorzaakt een verandering in de weerstand. Als je dit doet, is shift-klik een goede optie.
  • Om naar een hogere versnelling te schakelen, schakelt u de achterste cassette in de middelste versnelling en schakelt u rechts van de voorste versnelling naar het grote kettingblad.
  • Als je in de buurt van bergen bent en klaar bent om de helling op te gaan, kies dan een lagere versnelling. Keer op keer schakelen terwijl je op een helling rijdt of een hoge versnelling hebt, leidt alleen maar tot te veel druk op het kettingblad, waardoor het valt en veel geluiden maakt die je niet wilt horen op een berg.

Schakeltechnieken Die U Moet Kennen

Het is een goed idee om te weten wanneer u gaat overstappen. Dit zal je helpen om klaar te zijn om van versnelling te veranderen voordat je bij de hobbel komt.

Probeer de voorste en achterste versnellingen niet tegelijkertijd te schakelen. Hoewel het mogelijk is om zowel voor- als achterversnellingen tegelijkertijd te schakelen, belast dit uw vele kettingbladen te veel.

Moderne fietsen met meer dan één voorblad moeten worden vermeden.

Dit kan gebeuren door middel van cross-chaining of door samen te schakelen. Je wilt dat ze lang meegaan, dus behandel ze voorzichtig!

Wanneer Moet Je Schakelen?

De meeste mountainbikers die nieuw zijn in de sport, maken de veelgemaakte fout te denken dat ze van versnelling moeten veranderen als ze bergop of bergaf gaan.

In feite is dat een grote nee-nee. Om de kettingspanning te behouden, moet u trappen. Als je echter je versnelling probeert te veranderen terwijl de ketting op het tandwiel draait, is het alsof je de ketting om hulp vraagt.

Wat het doet.

Een krachtslag is de beste manier om dit te ondervangen. Het is niet zo intimiderend als het klinkt; in wezen is een krachtslag wanneer je een of twee harde duwtjes doet, gevolgd door een paar zachte duwtjes. Je wisselt snel van uitrusting tijdens de zachte duwtjes.

Zodra je ketting de overgang heeft voltooid en is bevestigd aan het volgende tandwiel en je versnelling is geschakeld, kun je hard trappen of remmen, afhankelijk van waar het is.

Tips Om Te Onthouden Bij Het Fietsen Op Een Mountainbike

Mountainbikes zijn een heel ander type fiets.

Ook al dacht ik dat het hetzelfde zou zijn omdat ik al zo lang op mijn fiets zat, en ik zo geoefend was in het rijden op ruige oppervlakken, in de winter en ’s nachts, dat ik onoverwinnelijk was en geen training nodig had, Ik was zo, zo fout.

Er is niets dat te vergelijken is met het hoogtepunt van fietsen, maar dat betekent niet dat ik die extra lessen niet nodig had om de versnellingen op een mountainbike te leren gebruiken voordat ik er op stapte.

Laten we ter zake komen. Dit zijn de basisrichtlijnen die u moet volgen.

Ten eerste, oefening baart kunst. Ik weet dat het stom lijkt om in een gids over mountainbike-uitrustingen te lezen, maar het maakt echt een wereld van verschil, het is wat een rookie onderscheidt van een professional.

U kunt verschillende oppervlakken testen en een gevoel krijgen voor hun eigenschappen. Zo kun je bepalen welke ondergrond het beste bij je past, wat voor rijstijl je nodig hebt, welke versnellingen je voorkeur heeft en hoe comfortabel je bent om die verschuivingen te maken.

Ik weet dat de eerste keer dat ik met mijn mountainbike op een echte berg reed, ik me gedroeg als een macho hotshot alsof ik precies wist wat ik aan het doen was.

Laat me beginnen op een helling, in paniek raken en in paniek raken omdat ik niet wist naar welke versnellingen ik moest schakelen, en waarom mijn fiets zulke harde en angstaanjagende geluiden maakte, of waarom de kettingbladen er steeds af vielen!

Je moet er ook aan denken om je voorremmen zo slim en efficiënt mogelijk te gebruiken. Wanneer u remt, hoe hard of langzaam u remt, bepaalt de soepelheid en het plezier van uw rit, dus zorg ervoor dat u oefent met het gebruik van de remmen op elke helling en afneemt terwijl u gaat.

Zorg er bij het doen van de aankoop voor dat u vooraf veel onderzoek doet.

U krijgt het duurste apparaat verkocht door de verkoper. Maar laat je niet overtuigen! Weet wat je wilt, wat voor soort fiets je nodig hebt en waarvoor je hem wilt gebruiken.

Als je ze niet nodig hebt, koop dan geen willekeurige items. Koop alleen de uitrusting die nodig is, in plaats van uitrusting die jou of je fiets er cool uit laat zien. Je wilt de beste fietsverlichting voor je veiligheid niet missen omdat je het te druk had om de heetste verf gedaan te krijgen.

Blijf rustig. Voor mountainbikes heb je een ruige baan en terrein nodig (daar zit het plezier in!) zal je vinden tot de ochtendstop.

Haal diep adem en onthoud dat je een professional bent, ook al ben je dat niet.

Comfortabele en lichte kleding is het beste. Als het koud is of regent, trek dan geen zware uitrusting aan die het rijden moeilijker maakt en u mogelijk in gevaar brengt – wacht in plaats daarvan gewoon tot het weer beter wordt!

Welke Versnellingen Moet Je Gebruiken

Oké, dus het exacte antwoord hierop hangt volledig af van jou, je fiets en je terrein. Als je een heuvel op fietst die bekend staat om zijn gladde paden en investeert in hoge versnellingen, heeft iemand je voor de gek gehouden.

Het is vrij eenvoudig: heb je veel klimmen en hellingen te doen? Kies voor lage versnellingen. Heb je veel bergafwaarts en dalend rijden te doen? Kies voor hoge versnellingen.

Het is geen rocket science, maar het is heel goed mogelijk om gedupeerd te worden door een verkoper als je naar binnen gaat zonder je onderzoek te hebben gedaan. Als je nog steeds slim genoeg bent om te lezen, kun je je onderzoek doen!

Gebruikelijke Uitrustingsvoorwaarden Die U Moet Kennen

De dagen van 3 voorste kettingbladen, zoals ik aan het begin van de gids al zei, zijn voorbij.

De meeste mountainbikes hebben één of twee kettingbladen voor. Drie is niet nodig. Ze zijn niet ontworpen om te helpen op moeilijk terrein, maar kunnen het moeilijker maken.

De huidige fietsen met 1 kettingblad worden 1x of one-by genoemd, terwijl de 2 kettingbladen 2x of two-by worden genoemd. Het kennen van deze afkortingen is geen vereiste, maar het laat mensen zien dat je weet waar je het over hebt, wat op zich al indrukwekkend is.

U moet bekend zijn met de meest voorkomende versnellingsopties: 110, 111 en 112, evenals 210 en 310.

Mountainbikers die comfortabeler rijden op ruw terrein, hebben grotere versnellingen nodig om grotere sprongen te kunnen maken. Kleinere versnellingen hebben meer de voorkeur voor rijders die de voorkeur geven aan gladder terrein, omdat ze hen helpen de juiste cadans te vinden.

Het gewicht van uw fiets kan ook worden beïnvloed door het toevoegen of ontbreken van kettingbladen. Voeg meer toe en je fiets wordt zwaarder. Voeg minder toe en je fiets is vederlicht. Ik denk dat we allebei weten welke de voorkeur heeft.

Zorg Dragen Voor Je Fietsuitrusting

Deze moet niet worden uitgelegd. Tandwielen in goede staat houden kan het verschil maken tussen leven of dood.

Hierdoor gaat je mountainbike een leven lang mee.

De aandrijflijn is vaak het smerigste onderdeel van de fiets, wat betekent dat als je het vuil en de smurrie in de loop van de tijd laat ophopen, je versnellingen niet zo soepel schakelen als vroeger, en de kettingbladen vaker zullen vallen.

Maar vrees niet! Gebruik warm zeepsop, dompel in een mooie borstel en ga aan de slag. Als je die smurrie echt hebt laten ophopen, heb je misschien de hulp van een ontvetter nodig om alles goed weg te schrobben; zorg ervoor dat u niet beknibbelt op de inspanning, want soepel schakelen leidt tot een betere rijervaring.

Als je echt toegewijd bent, investeer dan in wat mountainbike-specifieke tools. Sommige borstels kunnen helemaal tussen je tandwielen komen en ze schoonmaken, terwijl andere gebogen tandgedeelten hebben waarmee je al die kleine spleten kunt bereiken.

Conclusie

Nou, ik hoop dat ik alles heb behandeld wat je moet weten over het effectief gebruiken van versnellingen op je mountainbike. De versnellingen zijn er tenslotte om je te helpen gemakkelijker de bergen op te komen, dus gebruik ze verstandig en ze zullen je fiets en jou lang van dienst zijn.

Sinds zijn jeugd rijdt Martin op allerlei soorten fietsen op verschillende paden. Hij fietste ooit door Frankrijk en viel ooit met een hybride in een kanaal. Op onze website schrijft hij over alles wat met fietsen te maken heeft. Je kunt meer over hem te weten komen op bicycle2work.com/about-martin-williams/