Een carbon’cross fiets met de juiste moves

Ron Kocho

Het gebeurde op bijna al mijn ritten rond de Giant TCX Advanced Pro 2: ik merkte dat ik naar beneden keek en me verwonderde over de fiets waarop ik reed, kostte alleen meer dan ik door de jaren heen veel fietsen heb getest, en er zijn er maar weinig die ik kan onthoud dat je zo’n goed afgerond pakket voor het geld aanbiedt. Giant heeft de afgelopen jaren een aantal redelijk mooie fietsen geproduceerd – de straatmodellen van koolstofvezel doen met name uitstekend werk door de fijne lijn te bewandelen tussen krachtuitoefenende stijfheid en een vergevingsgezinde rit. De TCX’crossfiets valt direct in de lijn. Dit model van de tweede generatie lijkt veel op de fiets die voor het eerst werd aangeboden in 2014, maar heeft kleine upgrades aan zijn eigen carbonframe en vork, inclusief 12 mm steekassen en Flat Mount-schijfremmen.

Een van mijn favoriete dingen aan de fiets is hoe hij bochten maakt. De voorkant van de TCXs is zeer betrouwbaar; het lijkt altijd te gaan waar het wijst. Het is een griezelig vermogen om door gegroefde hoeken te kijken zonder te proberen naar buiten te kruipen of te hard naar binnen schoon te maken – het ontsnapt gewoon. Bovendien neemt hij bochten met hobbels erin – vooral die die zich in sporen verbergen – bijzonder goed. Over het spectrum van bochtensituaties die variëren van vlak tot off-camber tot rutted, is de TCX nog steeds een van de meest competente crossmotoren die ik ooit heb gereden.

De nieuwste TCX-updates omvatten 12 mm steekassen voor en achter, naast schijfremmen in horizontale montagestijl. Ron Kocho

Als het tijd is om te trappen voor een finish of elektriciteit uit een krappe bocht, heeft de TCX de karbonades om de taak te klaren. Hoewel de framebuizen niet uitzonderlijk oversized zijn, voelt hij stevig aan door de trapas bij harde inspanningen en blijft de voorste driehoek stijf bij het wegzagen in de pubs.

Hoewel de TCX Advanced Pro 2 een kleine prijs heeft, is de build goed gesorteerd. SRAM’s Rival 1x-aandrijflijn is een geweldige match met een crossmotor met soepel en nauwkeurig schakelen en een zeer goede kettingcontroller. De achterderailleur in koppelingsstijl en het brede / smalle kettingblad doen geweldig werk om de ketting op zijn plaats te houden, maar Giant heeft een kleine kettinghouder bovenop het kettingblad om er zeker van te zijn dat deze veilig is. De serie bleef niet alleen door het testinterval, maar was ook ultrastil, met heel weinig kettingklap. Het 40-tands kettingblad in combinatie met een 11-32t cassette biedt een uitstekende reeks versnellingen voor alle, behalve de snelste paden. De Rival hydraulische schijfremmen zijn krachtig en toch gemakkelijk te moduleren. Schwalbes X-One 33c-banden bieden geweldige tractie op een breed scala aan grondsoorten en ook behoorlijk goed. Bovendien zijn ze tubeless-ready.
Hoewel SRAM’s kettingblad en koppelingsstijl 1x derailleurontwerp de ketting heel mooi houden, voegt Giant deze kettinggeleider toe om er zeker van te zijn dat hij blijft waar hij thuishoort. Ron Kocho

Houd je benen warm en lekker ruikend dit jaar met Bicycling’s Vanilla Coconut Embro!

Schwalbes X-One 33c-banden bieden uitstekende tractie op een brede selectie van grondsoorten en ook redelijk goed. Bovendien zijn ze tubeless-ready. In het geval dat de Advanced Pro 2 een zwak punt heeft, zit het in de wielen. De PX-2-remmen van het Giant-merk zijn sterk en ogenschijnlijk duurzaam, maar ze zijn niet tubeless-ready. De TCX voelde altijd snel aan, maar het voelde niet snel voordat ik een set carbon Bontrager Aeolus 3 TLR D3-wielen tegenkwam. Deze wielen kosten meer dan de hele fiets, maar vanwege hun lichtgewicht, stijfheid en tubeless compatibiliteit, lieten ze echt precies zien hoe uitzonderlijk de TCX is met alleen een wielupgrade.

Giants D-vormige zadelpen is ontworpen om meer voor-achter flex te demonstreren dan een traditionele ronde zadelpen. Ron Kocho

Het is geen geheim dat crossmotoren geweldige gravel-straatfietsen zijn, en de TCX is hier bijzonder indrukwekkend. Zijn soepele, stille rijkwaliteit maakt het afleggen van kilometers een waar genoegen. U moet echter de remmen aanpakken – de 140 mm rotoren worden niet aanbevolen voor gebruik op de weg, dus als grind- of verhardingswegen op het schema staan, moeten de rotors worden bijgewerkt naar 160 mm voor en achter.

Giant rust de TCX zelfs uit met geweldige cockpitcomponenten. Het Contact-stuur van het huismerk heeft een mooie bocht en de pubtape is plakkerig, zelfs als het nat is en comfortabel voor blote handschoenloze handen. Giants Touch SL zadel biedt geweldige ondersteuning met een mooie vorm. De TCX Advanced Pro 2 is niet geweldig omdat het een uitstekende waarde is – het is een geweldige fiets, punt uit.