PTFE: de basis van veel Gore-producten

Veel Gores-producten gebruiken verschillende soorten geëxpandeerd PTFE (polytetrafluorethyleen), dat hier in poedervorm wordt gevonden. Het poeder is biologisch inert en bevat eigenschappen die het perfect maken voor toepassingen van robotica tot sportkleding. Het materiaal bestaat al heel lang: Bill Gore werkte eraan als ingenieur bij DuPont. Toen dat bedrijf niet overwoog om draadisolatiemateriaal te maken, vertrok hij om samen met zijn vrouw zijn eigen bedrijf te beginnen.

van 7

Het membraan waarmee het allemaal begon

Bob Gore, zoon van Bills, ontdekte per ongeluk unieke bezittingen tussen PTFE’s terwijl hij het gebruikte om tape te verbeteren. Toen hij probeerde een staaf van deze substantie geleidelijk uit te rekken, brak deze in het midden (stel je voor dat een deel van Silly Putty wordt verlengd – het zal in het midden dunner worden, totdat het uiteindelijk breekt). Maar toen hij er met een plotselinge beweging aan trok, werd het materiaal meer zonder van diameter te veranderen. Die praktijk van het expanderen van de stof resulteerde in de ontdekking van veel van de meest waardevolle eigenschappen van PTFE, waaronder het vermogen om zowel dampdoorlatend als waterdicht te zijn. Om nu Gore-Tex- en Windstopper-stoffen te maken, rekt het bedrijf PTFE uit tot vellen die op duurzame stoffen kunnen worden gelaagd.

van 7

Gore Textiel

Gores-textiel wordt gebruikt in een reeks goederen, waaronder sommige voor het leger en de hulpdiensten. Het bedrijf maakt zelf slechts een beperkt aantal consumptiegoederen, waaronder fiets- en hardloopkleding. Voor de meeste kleding van Gore-Tex en Windstopper verkoopt Gore onbewerkt textiel aan andere merken om afgewerkte producten te maken.

van 7

Banana Equipment Jacket, een vroeg Gore-Tex-model Gore-Tex-stof werd voor het eerst geïntroduceerd in de bovenkledingindustrie in 1976, welke jas, gemaakt door Banana Equipment in 1977, een van de allereerste kledingstukken was waarin het materiaal werd gebruikt, nadat Gore de indeling. Zoals de meeste vroege Gore-Tex-artikelen, zijn de naden van dit exemplaar afgedicht met Seamstuff, een pasta die ervoor zorgt dat er geen water tussen de panelen van stof sijpelt. In 1979 introduceerde het bedrijf naadtape die ervoor zorgde dat kledingstukken comfortabeler waren en minder onderhoud nodig hadden.

van 7

Duurzaamheid testen

Om ervoor te zorgen dat de stoffen uitzonderlijk duurzaam zijn, gebruikt Gore wasmachines die zijn opgesteld om continu te werken om langdurig gebruik te simuleren. Als bewijs van de geheimhouding rond de producttests van het bedrijf, mochten we geen foto’s maken van de met camouflage bedrukte doeken die in veel van de machines werden geanalyseerd.

van 7

De Rain RoomGore behoudt strikte controle over welke kledingstukken zijn goedgekeurd voor gebruik met zijn doeken, en elk ontwerp wordt geanalyseerd in de Rain Room van het bedrijf. De kamer is gekalibreerd om kleding (op een mannequin of persoon) te doven met gecontroleerde hoeveelheden water uit jets die in de muur en het plafond zijn gemonteerd. Elk ontwerp moet voldoen aan vastgestelde normen voor waterdichtheid en ademend vermogen. Het bedrijf heeft ook atmosferische kamers om kleding te testen op gesimuleerde hoogten, of zelfs om natte, winderige omstandigheden na te bootsen.

van 7

Primea Membrane samen met de Fuel-Cell Bike Niet alle Gore-producten worden gebruikt in kleding. De membranen van het bedrijf worden ook gebruikt om medische implantaten te maken, omhulsels om elektrische draden te beschermen, evenals maritieme touwen. Eén Gore-product, het Primea-membraan, wordt in brandstofcellen gebruikt om elektriciteit op te wekken door waterstof en zuurstof aan te zetten tot reactie. Deze e-bike gebruikt een reeks membranen op de op het stuur gemonteerde doos om een middengemonteerde elektrische motor van stroom te voorzien. Een tank op de bovenbuis bevat waterstof. Het lijkt misschien gevaarlijk, maar vertegenwoordigers van Gore herinnerden ons eraan dat het ooit een dodelijke stunt leek om in een auto te zitten terwijl je op een tank benzine zat.